TIR -KONTEYNER-VAGON ÖLÇÜLERİ / YÜK TAŞIMA BİLGİLERİ

Konteyner Hacim Hesap Koona Palet hesap programı Vagon Gabari Hesap Onpallet Palet Hesabı Oversize Hesap Konteyner Hesap Tablosu
Konteyner Hesap Modulu          
TIR ÖLÇÜLERİ (L = UzunlukW = Genişlik,H = Yükseklik,m3 = Toplam hacmi (m³) olmak üzere)
TIR TİPİ

L

W

H

RESİM
Tenteli TIR

13.60

2.42

2.40

79

13.60

2.42

2.60-2.70

86-90

           
Jumbo TIR

3.10

2.42

2.55

79

9.10

2.42

2.75

 

3.50

2.42

2.45

83

8.70

2.42

2.95

       

 

 
Treylerli normal TIR
(Optima)
6.20 2.42 2.50  
8.30 2.42 2.50 87

 

 

 

 
 

 

 

 

   
Treylerli Jumbo TIR

7.80

2.44

2.85

110

8.10

2.44

2.85

           
Normal Açık TIR

upto 18

2.44

-

-

           
Damperlı TIR

-

-

-

upto 25

           
Jumbo Açık TIR

upto 18

2.44

-

-

           
Lowbed TIR

-

-

-

-

 BAZI ARAÇ ÖLÇÜLERİ

Araç Cinsi Uzunluk Genişlik Yükseklik Hacim
Minibüs 3.00m 2.00m 2.10m 12 m3
Kamyonet 3.00m 2.00m 2.10m 12 m3


Araç Cinsi Araç Resmi Uzunluk Genişlik Yükseklik Hacim
Kamyon - 6 Teker 4.80m 2.05m 2.25m 21 m3
Kamyon - 10 Teker 7.20m 2.45m 2.50m 40 m3
Kırkayak Kamyon - 12 Teker 8.20m 2.45m 2.70m 55 m3

KONTEYNİR ÖLÇÜLERİ

20' DC / 40' DC
Bazı ticari yazışmalarda bu tip konteynerlere "dry van" yada " standart" denilmesine rağmen, çoğunlukla " genel amaçlı " terimi daha uygundur. Uluslararası kullanıma uygun olarak uzunluk ve genişlik açısından dış ölçüleri sabit , yükseklikleri farklı olabilir. ıki kapıları olup sadece bir tanesi dışa doğru açılabilmektedir.Konteynerin kapısı kapatıldığında su ve hava geçirmez özelliği vardır. Konteyner imalinde kullanılan malzeme hem taşıma kapasitesi hem de volüm göz önüne alınarak seçilir. Genellikle çelik ve aluminyum kullanılır. Çelik konteynerlerin yükleme kapasitesi daha azdır, çünkü çelik daha ağırdır.

20' Üstü Açık / 40' Üstü Açık
Tipik bir genel amaçlı konteynerin uzunluk ve genişlik ölçülerini taşır tek bir farkla "sabit bir üstü " yoktur.Konteynere kapıdan sığmayacak kadar uzun/geniş olan yüklerin ancak vinç yada benzeri araçlarla üstten konabileceği durumlarda kullanılır. En çok makina, mermer levhalar, aluminyum profiller vs taşınır. Open top konteyner çoğu zaman üstten taşması olan yükler içinde kullanılır. Yükleme sonrası bir branda ile sıkıca örtülür. Tabanı, ağır yükleri taşımasından dolayı biraz daha kalındır ve özel ekipman sınıfına girdiğinden navluna genellikle surcharge (ilave masraf) eklenir.

20' Flat Rack / 40' Flat Rack / 40' Kapanabilir Flat Rack
Bazen kısaca "flat" olarak da adlandırılır. Bu tip konteynerin iki kenarı ve üstü yoktur. Bazen her iki baş kısmıda yerinden çıkarılabilir. Flat konteyner her iki yandan ve üstten taşmalı malların yüklenmesine uygunluğu nedeniyle navluna oldukça fazla surcharge eklenebilir. Konteynerin tabanı çok kalındır.

40' High Cube / 45' High Cube
Bu tip konteynerler nispeten hafif fakat volümü yüksek malların taşınmasında kullanılır. Yükseklikleri normal 40' konteyner oranla 30 cm daha fazladır.

40' Reefer / 40' High Cube Reefer / 45' High Cube Reefer
Konteynere takılan ve elektrik ya da disel motor ile çalıştırılan bir soğutma ünitesi ile, genellikle gıda ürünleri başta olmak üzere, diğer yüklerinde soğutma kontrollü olarak taşınmasında kullanılır.

NAKLİYE AĞIRLIK HESABI-ÜCRET AĞIRLIĞI (CHARGEABLE WEIGHT)

Bu değerlendirmenin yapılmasının başlıca sebepleri; ölçüler veya ağırlık yüzünden malın uçağa veya konteynere yüklenememesi gibi problemlerin önlenmesi ve nakliyecilerin maliyet hesabının (gerek havayolu, gerek armatör, gerekse forwarder açısından) bu değişkenlere göre önemli ölçüde değişebilmesidir.Her bir taşıma şekli için ücret ağırlığı farklı şekilde hesaplanır.

Parsiyel deniz yolu yüklemelerinde 1 m³ = 1000 kg

Hava yolu yüklemelerinde               1 m³ = 167 kg 

Parsiyel kara yolu yüklemelerinde  1 m³ = 333 kg

Deniz yolu yüklemelerinde             1 m³= 1000 kg olarak dikkate alınır.

Bu işlem sonucunda çıkan ücret ağırlığı / hacmi malın brüt ağırlığından / hacminden yüksek ise fiyatlandırmada malın brüt ağırlığı / hacmi değil, ücret ağırlığı / hacmi dikkate alınır.

Örneğin;

150 x 200 x 50 cm ebatlarında (yani 1,5 m³hacminde) ve ağırlığı 100 kg olan bir malın ücret ağırlığı;

Hava yolu ile 1,5 m³x 167 = 250 kg olacak ve bu mal gerçek ağırlığı olan 100 kg yerine 250 kg üzerinden fiyatlandırılacaktır.

Deniz yolu yüklemesinde ise söz konusu malın gerçek ağırlığı olan 100 kg’ın hacimsel karşılığı 100/1000 = 0,1 m³olduğundan, fiyatlandırma 0,1 m³ üzerinden değil, gerçek hacim olan 1,5 m³ üzerinden yapılacaktır.

Kara yolunda ise 1,5 m³x 333 = 500 kg olarak ücretlendirilecektir.

Yani fiyatlandırmanın mantığı gerçek ağırlık/hacim ile ücret hacmi/ağırlığının karşılaştırılması, ve hangisi büyük ise ücretlendirmenin o değer üzerinden yapılmasıdır.Tüm bu hesaplamalara ek olarak, hava yolu yüklemelerinde her bir havayolunun kabul ettiği maksimum ölçülerin kontrol edilmesi ve bu ölçülerin aşılmamasına dikkat edilmesi gerekmektedir.Ayrıca yine havayolu yüklemelerinde malın ölçülerinin yüksek olması durumunda uçağa yüklenmesi kabul edilse bile havayolları bu tür mallar için özel bir ücret ağırlığı talep edebilmektedir, böyle mallar için sadece klasik ücret ağırlığı hesabı yeterli olmayacak ve havayollarından uygulayacakları özel bir ücret ağırlığı olup olmayacağının ayrıca kontrol edilmesi gerekecektir.Malın istiflenemez olması durumunda da hacim ve ücret ağırlığı hesaplaması yine değişecek ve ayrı bir hesaplama yapılması gerekecektir. Bazı havayolları ise istiflenemez malları kabul etmemektedir.

20' KONTEYNER

 
İç Ölçüleri
Uzunluk 5,897 mm 19 ft 4.17 in
Genişlik 2,348 mm 7 ft 8.44 in
Yükseklik 2,390 mm 7 ft 9.90 in
Kapı Açılışı
Genişlik 2,336 mm 7 ft 8.01 in
Yükseklik 2,280 mm 7 ft 5.45 in
Ağırlık
Max Brüt 30,480 kg (24,000 kg) 67,200 lb (52,910 lb)
Dara 2,240 kg (2,290 kg) 4,940 lb (5,050 lb)
Max Yükleme 28,240 kg (21,710 kg) 62,260 lb (47,860 lb)
Yükleme Hacmi 33.0 metre küp 1,169 feet küp
40' KONTEYNER

 
İç Ölçüleri
Uzunluk 12,031 mm 39 ft 5.66 in
Genişlik 2,348 mm 7 ft 8.44 in
Yükseklik 2,390 mm 7 ft 9.90 in
Kapı Açılışı
Genişlik 2,336 mm 7 ft 8.01 in
Yükseklik 2,280 mm 7 ft 5.45 in
Ağırlık
Max Brüt 32,500 kg (30,480 kg) 71,650 lb (67,200 lb)
Dara 3,750 kg (3,770 kg) 8,270 lb (8,310 lb)
Max Yükleme 28,750 kg (26,710 kg) 63,380 lb (58,890 lb)
Yükleme Hacmi 68.0 metre küp 2,385 feet küp(2,379)
     

40' HIGH CUBE KONTEYNER

 
İç Ölçüleri
Uzunluk 12,031 mm 39 ft 5.66 in
Genişlik 2,348 mm 7 ft 8.44 in
Yükseklik 2,695 mm 8 ft 10.12 in
Kapı Açılışı
Genişlik 2,336 mm 7 ft 8.01 in
Yükseklik 2,585 mm 8 ft 5.75 in
Ağırlık
Max Brüt 32,500 kg (30,480 kg) 71,650 lb (67,200 lb)
Dara 3,940 kg (3,990 kg) 8,690 lb (8,880 lb)
Max Yükleme 28,560 kg (26,490 kg) 62,960 lb (58,400 lb)
Yükleme Hacmi 76.0 metre küp 2,689 feet küp(2,684)

45' HIGH CUBE DRY ONTEYNER

 
İç Ölçüleri
Uzunluk 13,555 mm 44 ft 5.68 in
Genişlik 2,348 mm 7 ft 8.44 in
Yükseklik 2,695 mm 8 ft 10.12 in
Kapı Açılışı
Genişlik 2,336 mm 7 ft 8.01 in
Yükseklik 2,585 mm 8 ft 5.75 in
Ağırlık
Max Brüt 32,500 kg (30,480 kg) 71,650 lb (67,200 lb)
Dara 4,880 kg 10,760 lb
Max Yükleme 27,620 kg (25,600 kg) 60,890 lb (56,440 lb)
Yükleme Hacmi 86 metre küp 3,031 feet küp
 
* 1999'dan itibaren 20' konteynerlar için maksimum brüt ağırlık 30,480 kg dir.
* 2002'den itibaren 40', 40' HC, ve 45' lik konteynerlar için maksimum brüt ağırlık 32,500 kg dir.
     

20' ÇELİK SOĞUTUCULU KONTEYNER    

 
İç Ölçüleri
Uzunluk 5,458 mm 17 ft 10.76 in
Genişlik 2,290 mm 7 ft 6.16 in
Yükseklik 2,262 mm 7 ft 5.06 in
Kapı Açılışı
Genişlik 2,290 mm 7 ft 6.16 in
Yükseklik 2,267 mm 7 ft 5.10 in
Ağırlık
Max Brüt 30,480 kg (24,000 kg) 67,200 lb (52,910 lb)
Dara 3,120 kg (2,960 kg) 6,880 lb (6,530 lb)
Max Yükleme 27,360 kg (21,040 kg) 60,320 lb (46,380 lb)
Yükleme Hacmi 28.0 metre küp 1,000 feet küp

40' HIGH CUBE ÇELİK SOĞUTUCULU KONTEYNER

 
İç Ölçüleri
Uzunluk 11,587 mm 38 ft 0.29 in
Genişlik 2,290 mm 7 ft 6.16 in
Yükseklik 2,539 mm 8 ft 4.00 in
Kapı Açılışı
Genişlik 2,290 mm 7 ft 6.16 in
Yükseklik 2,572 mm 8 ft 5.40 in
Ağırlık
Max Brüt 34,000 kg (30,480 kg) 74,960 lb (67,200 lb)
Dara 4,700 kg (4,800 kg) 10,360 lb (10,580 lb)
Max Yükleme 29,300 kg (25,680 kg) 74,960 lb (56,620 lb)
Yükleme Hacmi 67.0 metre küp 2,378 feet küp

 

40' HIGH CUBE ALUM SOĞUTUCULU KONTEYNER

 
İç Ölçüleri
Uzunluk 11,585 mm 38 ft 0.29 in
Genişlik 2,290 mm 7 ft 6.16 in
Yükseklik 2,527 mm 8 ft 3.49 in
Kapı Açılışı
Genişlik 2,290 mm 7 ft 6.16 in
Yükseklik 2,493 mm 8 ft 2.10 in
Ağırlık
Max Brüt 32,500 kg (30,480 kg) 71,650 lb (67,200 lb)
Dara 4,110 kg 9,060 lb
Max Yükleme 28,390 kg (26,370 kg) 62,590 lb (58,140 lb)
Yükleme Hacmi 67.0 metre küp 2,367 feet küp
  * 2002'den itibaren 20' çelik soğutuculu konteynerlar için
maksimum brüt ağırlık 30,480 kg dir.


* 2002'den itibaren 40' çelik soğutuculu konteynerlar için
maksimum brüt ağırlık 34,000 kg dir.


* 1999'dan itibaren 40' aliminyum soğutuculu konteynerlar için
maksimum brüt ağırlık 32,500 kg dir

     

20' ÜSTÜ AÇIK KONTEYNER (OPEN TOP)  

 

İç Ölçüleri

Uzunluk

5,893 mm

19 ft 4.21in

Genişlik

2,346 mm

7 ft 8.36 in

Yükseklik

2,384 mm

7 ft 9.74 in

Kapı Açılışı

Genişlik

2,338 mm

7 ft 8.05 in

Yükseklik

2,244 mm

7 ft 4.35 in

Ağırlık

Max Brüt

30,480 kg (24,000 kg)

67,200 lb (52,910 lb)

Dara

2,320 kg (2,450 kg)

5,120 lb (5,400 lb)

Max Yükleme

28,160 kg (21,550 kg)

62,080 lb (47,510 lb)

Yükleme Hacmi

33 metre küp

1,155 feet küp

 

40' ÜSTÜ AÇIK KONTEYNER (OPEN TOP)

 
İç Ölçüleri
Uzunluk 12,032 mm 39 ft 5.31in
Genişlik 2,346 mm 7 ft 8.36 in
Yükseklik 2,381 mm 7 ft 9.74 in
Kapı Açılışı
Genişlik 2,338 mm 7 ft 8.05 in
Yükseklik 2,244 mm 7 ft 4.35 in
Ağırlık
Max Brüt 30,480 kg 67,200 lb
Dara 4,120 kg 9,080 lb
Max Yükleme 26,360 kg 58,120 lb
Yükleme Hacmi 66 metre küp 2,346 feet küp
* 2002'den itibaren 20' üstü açık konteynerlar için maksimum brüt ağırlık 30,480 kg dır

20' FLAT RACK KONTEYNER (ÜSTÜ VE YANLARI AÇIK)

 
İç Ölçüleri
Uzunluk 5,958 mm 19 ft 4.17 in
Genişlik 2,018 mm 6 ft 7.45 in
Yükseklik 2,077 mm 6 ft 9.77 in
Kapı Açılışı
Genişlik    
Yükseklik    
Ağırlık
Max Brüt 30,480 kg 67,200 lb
Dara 2,720 kg 6,000 lb
Max Yükleme 27,760 kg 62,120 lb
Yükleme Hacmi 25 metre küp 882 feet küp
 

40' FLAT RACK KONTEYNER (ÜSTÜ VE YANLARI AÇIK)

 
İç Ölçüleri
Uzunluk 11,986 mm 39 ft 3.89 in
Genişlik 2,236 mm 7 ft 4.03 in
Yükseklik 1,968 mm 6 ft 5.48 in
Kapı Açılışı
Genişlik    
Yükseklik    
Ağırlık
Max Brüt 45,000 kg 99,210 lb
Dara 5,980 kg 13,180 lb
Max Yükleme 39,020 kg 86,030 lb
Yükleme Hacmi 53 metre küp 1,862 feet küp

VAGON ÖLÇÜLERİ

Uluslararası Terimler


Grup

Grup Tanımı Kısa Tanımı İngilizce Açılımı Türkçe Anlamı Kullanıldığı Taşımacılık Türü
E Satıcı malı alıcının emrine kendi fabrikasından itibaren teslim eder. EXW Ex Work Ticari İşletmede Teslim Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık
F Satıcı malı alıcının gösterdiği yere teslim eder. FCA Free Carrier Taşımacıya Teslim Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık
FAS Free Alongside Ship Gemi Yanında Teslim Denizyolu
FOB Free On Board Gemi Bordasında Teslim Denizyolu
C Satıcı taşıma sözleşmesi yapmak zorundadır, ama ne kayıp ne hasar rizikosu nede yüklemeden sonra doğabilecek ek harcamaları üstlenir. CFR Cost And Freight Mal Bedeli ve Taşıma Denizyolu
CIF Cost, Insurance and Freight Mal Bedeli, Sigorta ve Taşıma Denizyolu
CPT Carriage Paid To Taşıma, ...........'e ödenmiş Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık
CIP Carriage And Insurance Paid To... Sigorta dahil taşıma, ....'e ödenmiş Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık
D Malın gönderildiği ülkeye kadar yaptığı yolculuğun açtığı bütün harcamaları ve rizikoları satıcının yükümlülüğüne bırakır. DAF Delivered At Frontier Sınırda Teslim Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık
DES Delivered Ex Ship Gemide Teslim Denizyolu
DEQ Delivered Ex Quay Rıhtımda Teslim Denizyolu
DDU Delivered Duty Unpaid Vergileri Ödenmemiş Teslim Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık
DDP Delivered Duty Paid Vergileri ÖdenmişTeslim Denizyolu,Karayolu,Havayolu,Deniz yolu,Çok araçlı taşımacılık

Kısa Tanımı Türkçe Anlamı
A/a Daima yüzer durumda
a.a.r Tüm risklere karşı
Ari consignment note Hava konşimentosu
Airport of arrival Varış hava limanı
Airport of departure Kalkış hava limanı
Airway bill Hava konşimentosu
Always safely afloat Her zaman yüzen durumda
A.m. Öğleden önceki saat dilimi
Invoice Amounts Fatura meblağı
Approx Aşağı yukarı, yaklaşık
ARR Varış saati
B/L Konşimento
Booking Rezervasyon
Breakdown clause Zaman kira anlaşmasına veya poliçelerine geminin bozulması, çarpışması veya donanım için kullanılır
Breaking bulk Gemiyi boşaltmaya başlama
Brokerage Broker (simsal)’ın kiralama sözleşmesiyle ilgili hizmetinden dolayı hakettiği komisyon
B.S. Ambarda istiflenmiş
B.S.T. İngiliz yaz saati
Bulk Dökme yük (bir ambalaj içinde bulunmayan yük, örneğin kömür)
Bulk freight Ağırlığı az ancak istif fakörü yüksek olan yük
ca Tahminen
c.a.d. (c/d) Vesaik mukabili
c.a.f. : Coüt, assurance, fret,cif Taşıma, yük
c.i.f. Malın bedeli, sigorta ve navlun
cargo Taşıma, yük
Carriage Taşıma, nakliye
Carrier Taşıyıcı
c.o.d. Masraflar alıcıya ait
Certificate of origin Menşei şahadtenamesi
c. + f Malın bedeli ve taşıma ücreti
c. + i Malın bedeli ve sigorta
Charge Masraf, harç, ücret
Chargeable weight Ücrete tabi ağırlık
CIF Mal bedeli olarak teslim
c.i.f. + c Malın bedeli, sigorta, navlun ve giderleri dahil
c.i.f landed Malın bedeli, sigorta, navlun ve bşaltma masrafları
City Terminal Service Şehir içi ternimal servisi
c.k.d. Taşınmak için tümüyle sökülüp kurulabilir
Claims Şikayetler
c / o Vasıtasıyla
c.o.d. Teslimde ödenmek üzere
Collecting free Varış limanında malı gemiden almak için ödenen ücret
Commodity rates Nakliyede uygulanan ücret tabloso
Conditions of contract Sözleşme koşulları
Consignee Malın alıcısı
Consignment Gönderilen mal, mal gönderme, sevkiyat
Consignor Mal göndericisi
Consilidator IATA’ya üye olan ve malları birleştirip toplu olarak sevk eden kuruluş
Consular Invoice (C.I) Tasdikli fatura
c.o.s. Harçları kiralayan ödeme
CPT Taşıma ücreti ödenmiş olarak teslim alma
CRF Mal bedeli ve navlun
Current rates Cari fiyatları
Customs broker Gümrük komisyoncusu
Customs clearance Gümrükleme işlemleri, gümrükten çekme
Customs declaration Gümrük beyannamesi
DAF Sınırda teslim
d.d Tehlikeli malların istif edildiği güverte
DDP Gümrük resmi ödenmiş olarak teslim
DDU Gümrük resmi ödenmeksizin teslim
Dead freight Pişmanlık navlunu
Delivering carrier Varış limanına ulaşan malları alıcıya ulaştıran taşımacı
Delivery service Teslimat servisi
Demurrage Demuraj
DEP Hareket zamanı
DES Gemide teslim
DEQ Rıhtımda teslim
Dispatch Money Sevkiyat ücreti, geminin yükleme veya boşaltmayı zamanından önce yapması durumunda ödenecek ek ücret
d.i.c. Geminin yük alma kapasitesi
d.i.o. Yanlız yüklemede ödenen sevkiyat ücreti
d / p Ödemenin yapılması karşılığında vesaikin yollanması
Emergengy rates Acil durumlarda konferansa bağlı gemilerin uyguladıkları tarife
e.t.a. Geminin tahmini varış zamanı
E.T.C. Muhtemel iş bitirme süresi
Ex Ship Gemide teslim
EXW İş yerinden teslim
f.a.c. Yükleme/boşaltma esnasında geminin tüm imkanları kullanılarak mümkün olduğunca işin hızlı yapılması
f.a.s. Uçakta teslim
f.o.b. Gemide teslim
Force majeure Mücbir sebep
f.o.t. Kamyonda teslim
f.t. Navlun piyasasında tüm komisyonların ve indirimlerin dahil olduğunu belirtir.
Gateaway charges Hava limanında yükün arttırılması için yapılan tüm masraflar
General cargo rates Karışık yükle ilgili ücret tablosu
Goods Emtia, mal
Handling Yükleme işlemleri
Incoterms Uluslararası ticari terimler
N regular turn Muntazam sırayla
Landing charges Boşaltma masrafları
L / C Akreditif
Lines terms Düzenli hat koşulları
Livraison en cale Bu şart sözleşmeye konulduğunda, alııcı malları geminin ambarında teslim almak zorunda ve her türlü boşaltma masrafı ve rizikosu kendisine aittir.
L.S.&D charges Boşaltma, depolama ve teslimat harçları
L / T Büyük ton:1016.047 kg
Main port Ana liman
M/R Yükün gemiye alındığı bildirilen ve ikinci kaptan tarafından veya onun adına imzalanan geçici olarak konşimento geçen ordino / makbuz
n.o.p. Başka bir şekilde temin edilmemektedir.
Offload Boşaltılmış yük
Open rates Açık tarife
o.w.h. Normal çalışma saatleri
pd Ödendi
p.m. Öğleden sonra
p.o.d. Teslimde ödemeli
Shipment Sevkiyat
Subopen Açık olma koşuluyla
Surcharge Sürşarj – liman tıkanması, sıkışması gibi nedenlerle geçici olarak fazla alınan navlun
Thru B/L Tek konşimento
Trace Yerine ulaşmayan sevkiyatlarla ilgili yapılan soruşturma
u.c. Olağan koşullar
w / m Navlunun ağırlığa veya hacme göre hesaplanması