Gabari Ne Demek? 

Genelde üst geçitlere asılı olarak gördüğümüz yükseklik ve genişlik ölçüleri gabari olarak adlandırılır. Trafikte gabari hem binek hem de daha büyük, yük taşıyan araçların güvenliğini sağlama amaçlı belirlenen ölçülerdir. Genişlik ve yükseklik tabelası da diyebiliriz. Gabari ölçüleri sayesinde tır, kamyon gibi araçların köprü altı, üst geçitler gibi yerlerden geçişi kolaylaşır. 

Gördüğünüz tabelalara göre bu ölçülerde Gabari tabelasının olduğu bir yolda 2.3 metreden daha az geniş ve 3.5 metreden daha alçak araçlar geçebilmektedir

Top Oversize (Üst Büyük Boy)

Height exceeds 5300 mm (Yükseklik 5.3 mt yi aşıyormu)

Top Oversize (Üst Büyük Boy)

Height from railhead
Zeminden yükseklik, (over 4000 mm)


Width from track axis (Aks Genişliği)


 

Side Oversize

Height from railhead, Zeminden yükseklik
(below 4000 mm)


Width from track axis, Aks Açıklığı

 

Lower Oversize (Alt Büyük Boy)

Height from railhead,Zeminden yükseklik





 

Height from railhead, Zeminden yükseklik,
(over 4000 mm)


Width from track axis  (Aks Genişliği)


 

Side Oversize

Height from railhead, Zeminden yükseklik
(below 4000 mm)


Width from track axis,Aks Açıklığı

 

Lower Oversize  (Alt Büyük Boy)

Width from track axis (aks Açıklığı)





 

Lower (Alt)

Side (Yan)

Top (Üst)

Vertical.(Yatay)

 

Cargo loaded to the open railcar is oversize if its overall dimensions exceed limits of the loading gauge (or its any oversize part exceeds geometric displacement of the designed car on curve track) providing the car is on the straight and flat track (car and track long axes coincided in vertical plane). To verify the freight meets loading gauge, it is necessary to consider that the freight loaded on the car with design height of the floor 1400 mm from the railhead.

Three basic areas of oversize are adopted depending on the height (from the railhead level) at which freight exceeds the loading gauge:

- lower oversize area - at the height 480 - 1400 mm and at the distance from track axis 1626 - 1760 mm, and at the height 1230 - 1400 mm and at the distance from track axis 1761 - 2240 mm;
- side oversize area - at the height 1400 - 4000 mm;
- top oversize area - at the height 4000 - 5300 mm.

In addition, combined side and top oversize area, at the height 4000 - 4603 mm and at the distance 1625 mm from track axis to the limit of top oversize area, is used for more accurate determination of requirements for transportation of top oversize cargo on a double track line.

Depending on a degree of exceeding the loading gauge, the following degrees of oversize are applied to the basic areas:
- lower oversize area - six degrees;
- side oversize area - six degrees;
- top oversize area - three degrees.

The freight is extra oversize:
- if exceeded limits of top oversize of the 3rd degree, side - 4th (height 3700 - 4000 mm), 5th (height 3400 - 3700 mm) and 6th degrees, lower - 2nd (height 380 - 1230 mm) and 6th degrees, in horizontal plane;
- if exceeded limits of lower oversize area, 3rd - 6th degrees and extends over the loading gauge (height above 5300 mm), in vertical plane.

According to the areas of the oversize, the freight can be lower, side or top extra oversize. The freight with height over 5300 mm is vertical extra oversize.

Index of five symbols is used for description of the oversize:
1st symbol is always Russian letter "H" (N),
2d - lower oversize area (degrees 1-6),
3d - side oversize area (degrees 1-6),
4th - top oversize area (degrees 1-3),
5th - vertical oversize.
Symbol "8" for any area means extra oversize.

For example:
H-3-5-2-8 means combined oversize (lower of 3-d degree, side of 5-th degree, top of 2-d degree, and vertical oversize).


Açık vagona yüklenen kargo, genel boyutları yükleme göstergesinin sınırlarını aşarsa (veya herhangi bir büyük boy parçası, eğri pistte tasarlanan otomobilin geometrik deplasmanını aşarsa) aracın düz ve düz yolda olmasını sağlar (araba ve palet uzun eksenleri dikey düzlemde çakışır). Navlun yükleme göstergesini karşıladığını doğrulamak için, zeminin tasarım yüksekliği 1400 mm olan arabaya yüklenen yükün railhead'den olduğunu göz önünde bulundurmak gerekir.

Yükün yükleme göstergesini aştığı yüksekliğe (railhead seviyesinden) bağlı olarak üç temel büyük alan benimsenmiştir:

alt büyük boy alan - 480 - 1400 mm yükseklikte ve iz ekseninden uzaklıkta 1626 - 1760 mm ve yükseklikte 1230 - 1400 mm ve pist ekseninden uzaklıkta 1761 - 2240 mm;
yan büyük boy alan - yükseklikte 1400 - 4000 mm;
üst büyük boy alan - 4000 - 5300 mm yükseklikte.


Ayrıca, kombine yan ve üst büyük boy alanda, 4000 - 4603 mm yükseklikte ve 1625 mm mesafede pist ekseninden üst büyük boy alan sınırına kadar, üst büyük boy kargonun çift paletli bir hatta taşınması için gereksinimlerin daha doğru belirlenmesi için kullanılır.

Yükleme göstergesini aşan bir dereceye bağlı olarak, temel alanlara aşağıdaki büyük boy

dereceleri uygulanır: - daha düşük büyük boy alan - altı derece;
yan büyük boy alan - altı derece;
üst büyük boy alan - üç derece.


Navlun ekstra büyük:

- yatay düzlemde 3. derece, yan - 4. (yükseklik 3700 - 4000 mm), 5. (yükseklik 3400 - 3700 mm) ve 6. derece, alt - 2. (yükseklik 380 - 1230 mm) ve 6. derece üst büyük boy sınırları aşılırsa;
- alt büyük boy alan sınırlarını aşarsa,3. - 6. derece ve dikey düzlemde yükleme göstergesinin (5300 mm'nin üzerindeki yükseklik) üzerine uzanır. Büyük boy alanlaragöre, navlun daha düşük, yan veya üst ekstra büyük boyolabilir.

Yüksekliği 5300 mm'nin üzerinde olan yük dikey ekstra büyük boydur.

Beş sembolün dizini büyük boy tanımı için kullanılır: 1. sembol her zaman Rusça "H" (N), 2d - alt büyük boy alan (derece 1-6), 3d - yan büyük boy alan (derece 1-6), 4. - üst büyük boy alan (derece 1-3), 5.

Herhangi bir alan için "8" sembolü ekstra büyük boyut anlamına gelir.


Örneğin:

H-3-5-2-8 birleşik büyük harf anlamına gelir (3-b derecenin aşağısı, 5 derecenin tarafı, 2-b derecenin üstü ve dikey büyük boy).